„Od pewnego czasu stosowano typowe układy zawieszeń samochodowych. Z czasem przestały one jednak wystarczać ciągle to rozwijającym się konstruktorom nowych aut. Powstało zapotrzebowanie na bardziej nowoczesne rozwiązanie. Z tego względu zaczęto używać zawieszenia pneumatycznego. Z początku służyły one głównie maszynom wiejskim, gdyż potrafiły poradzić sobie z wieloma pofałdowaniami. Zawieszenie pneumatyczne bardzo dobrze radzi sobie z redukcją odczuwania drgań, dzięki czemu jazda autem staje się cichsza i znacząco przyjemniejsza.

Elementy zawieszenia pneumatycznego

W tradycyjnym zawieszeniu były obecne metalowe sprężyny, których odpowiednik w konstrukcji pneumatycznej stanowi miech. Jest on workiem wypełnionym sprężonym azotem, który napełnia kompresor w momencie wjechania na wzbicie. Dzięki czemu wstrząs zostaje odpowiednio zamortyzowany. Pompa zawieszenia idealnie współgra z mieszkami. Same mieszki nabywają gazu dzięki kompresorowi napędzanemu przy pomocy układu elektrycznego samochodu bądź po prostu jego silnika. Wahacz bezpośrednio łączy się z kołem, a z samym wahaczem złączony jest tłok mieszka.

Dlaczego warto korzystać z zawieszenia pneumatycznego?

Niezależnie od obciążenia samochodu, zawieszenie pneumatyczne zapewnia jego nieustanny prześwit. Jest to perfekcyjne dla samochodów terenowych, które jeżdżą po bardzo nierównej trasach i przez to są nieustannie narażane na drgania. Zawieszenie pneumatyczne pełni swoją rolę także przy ostrych zakrętach oraz bardzo nierównej drodze. Takie zachowania zapewnia głównie kompresor w164 i miech. Są to niezbędne elementy zawieszenia pneumatycznego. Warto zwracać uwagę jak pracuje pompa zawieszenia przy jeździe samochodem terenowym, by w razie czego szybko wykryć awarię.

Naprawa i regeneracja zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne jest bardzo wrażliwe. Z racji tego, iż nieustannie jest narażane na różne wibracje spowodowane nierównościami na drodze, bardzo łatwo o usterkę danej części. Co jakiś czas należy wymienić kompresor w166. Jest to stale używana część, podobnie jak miech, więc ich regularna wymiana jest konieczna do prawidłowego działania zawieszenia pneumatycznego. Przykładowo, pompa zawieszenia wymaga dokładnego sprawdzenia przez mechanika, przez co czas naprawy może znacznie się wydłużyć. Posiadając pojazd z zawieszeniem pneumatycznym trzeba zatem liczyć się z wysokimi i częstymi kosztami napraw.

W jakich samochodach zawieszenie pneumatyczne sprawdza się najlepiej?

Jak wspomniano we wstępie, zawieszenia pneumatyczne są znacznie częściej wybierane u konstruktorów najpopularniejszych marek pojazdów osobowych. Najczęściej można je spotkać u Citroena oraz Peugeota. Jednakże po piętach depczą im niemieckie firmy takie jak BMW, Mercedes, Audi czy Volkswagen. Z tego względu warto mieć na uwadze, iż tańszy samochód wcale nie gwarantuje mniejszych kosztów naprawy zawieszenia pneumatycznego. Miech i kompresor w251 stanowią najczęściej wymieniane części w tych markach pojazdów. Pompa zawieszenia musi spełniać swoje zadanie, dlatego niezależnie od marki warto o nią dbać.

Author:

Related Post

top